De wereld waarin we nu leven speelt zich voornamelijk digitaal af heb ik het idee. Indi zat met z’n twee jaar al vastgeklampt aan z’n iPad en ook Alix die nu 7 maanden is bedankt Steve Jobs voor z’n werk, want zodra ze een iPhone ziet moet ze ‘m vast houden. En in haar mond stoppen. Ik ben inmiddels heel wat insta-vriendinnen rijker en Borai zou geen brood op de plank brengen als we niet allemaal massaal onze dag doorbrengen op het internet. Toen ik begin vorig jaar zwanger bleek te zijn wilde ik dit van de daken schreeuwen, maar dus ook online met iedereen die het maar horen wilde. En zo begon het, mijn blog.
De zoveelste blogger?
In een jaar tijd is er ontzettend veel veranderd. Ik ben moeder geworden, heb een nieuwe dimensie van slaaptekort ontdekt, ben een webshop gestart en ben begonnen met bloggen. Dat laatste samen met 200.000 andere Nederlanders, maar dat mag de pret niet drukken. Aan het begin van mijn zwangerschap las ik veel blogs van mom(to-be)’s en toen begon het bij mij te kriebelen. Ik zou toch ook graag willen schrijven, mijn gevoel willen uitdrukken met meer dan alleen m’n wenkbrauwen (trust me, die spreken voor zich) en anderen aan het lachen maken. Maar hoe doe je dat? Beginnen met een blog.
Tumblr als opstapje
Mijn eerste blog ging over de zwangerschapskwalen waar ik mee te maken had. Het waren er nog al wat, dus ik had genoeg te schrijven. Ik schreef via Tumblr, lekker gratis en met weinig extra moeite voor wat betreft de opmaak van de “website”. Ik ging op zoek naar relatiebureaus voor bloggers. Een soort Second Love, maar dan zakelijk. Je schrijft je in, vertelt wat over jezelf en als er een matchende opdrachtgever is mag je daar een leuk stukje voor schrijven. Maar al gauw werd Tumblr mij te onprofessioneel en ook schrijven voor andere bloggers vond ik maar lastig. Het is leuk dat bloggen, maar het is niet zo dat ik een blog binnen vijf minuten uit m’n mouw heb geschud. Nee, het kost tijd om de teksten steeds na te lezen en te finetunen. Meestal raaskal ik wat in m’n editor en daarna maak ik er een samenhangend geheel van. Zo gaat het trouwens ook in m’n hoofd. Een wirwar van emoties en oneindige to-do-lijstjes. Vermoeiend hè?
WordPress for the win
Ik wilde mijn eigen blog professionaliseren en minder gaan schrijven voor anderen. Ik keek naar verschillende CMS systemen en besloot een WordPress website te maken. Althans niet ik, zo goed heb ik nu ook weer niet opgelet als Borai naast me zat te tikken. Maar Borai kan gelukkig alles maken wat je online wilt hebben, dus hij heeft mij geholpen bij het kiezen van een thema en het opzetten van de blog. Nu heb ik hem alleen nog maar nodig als ik wat custom werk wil hebben in mijn standaard thema, of als ik een kop thee wil en zelf te lui ben (gebeurt slechts drie keer per avond). Voor mij werkt WordPress erg goed. Ik kan heel eenvoudig wijzigingen doen in mijn blog zonder dat ik de hele boel verkloot. Is ook wat waard!
Making money, honey?
Ik vind het belangrijk om dicht bij mezelf te blijven in de verhalen die ik schrijf, dus als ik blog over een product of voor een merk doe ik dat alleen als dit bij mij past. Het is beter om authentiek te blijven en echte interactie aan te kunnen gaan met lezers, dan om snel likes te scoren! Maar eerlijk is eerlijk, als je denkt je portemonnee te vullen met eventjes gauw een blogje te tikken dan moet ik je teleur stellen. Het opbouwen van trouwe volgers en een groot bereik kost tijd. Daar moet je geduld voor hebben en een andere motivatie hebben dan een pot met goud. De positieve reacties op mijn blog heeft me eind 2017 wel aan het denken gezet of ik niet toch de stap moest wagen om mijn eigen webshop te beginnen. Ik heb het altijd al heel erg leuk gevonden om zelf dingen te knutselen, maar wie moet die meuk nou hebben? Het succes van www.upstreamstore.nl heeft me oprecht verbaasd, maar maakt me natuurlijk ook erg trots! Maar daarover meer in een volgende blog.
Beter goed gejat dan slecht bedacht
Wil je zelf ook graag bloggen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Ik heb mijn belangrijkste tips voor je op een rijtje gezet!
- Wees jezelf. Niemand is hetzelfde en dat is gelijk je USP. Zolang je schrijft over dingen die dicht bij jou staan zorg je ervoor dat jouw content uniek is.
- Werk in thema’s. Houd het overzichtelijk voor je lezers wat ze kunnen verwachten. Deel jouw blogs op in thema’s. Zo kun je zelf ook goed zien waar je het meeste over te vertellen hebt.
- Ga samenwerkingen aan. Benader merken die jij leuk vindt om bijvoorbeeld een review te doen over een product. Door het contact met mogelijke opdrachtgevers leer je ook steeds meer over wie jij bent als blogger en over wie jij wilt zijn in de online wereld.
- Analyze that shit. Vergeet vooral Google Analytics niet in te richten voor je blog. Hoe meer je weet van je lezers en hun gedrag op jouw blog, des te meer jij gericht kan werken aan verbeteringen.
- Get social. Het was eerst Facebook, maar nu is het Instagram waar je écht moet zijn. Maak een bedrijfsprofiel aan zodat je statistieken kunt zien van al je posts. Ook hier geldt, hoe meer je weet over het gedrag van jouw volgers op jouw kanaal des te beter je kunt worden.
- Time management. Een dag heeft helaas maar 24 uur, dus wees realistisch in het aantal blogs dat je per week kunt maken. Maak een wekelijkse planning voor de blogs die je online wilt zetten en zet in je agenda wanneer je een blog gaat schrijven, wanneer je er wellicht beeldmateriaal voor gaat maken of opzoeken en uiteraard wanneer je de blog dan uiteindelijk online wilt zetten.
Ik ben super benieuwd naar jullie tips voor mede-bloggers, dus laat het vooral even weten in de comments! Ook als je vragen hebt over het starten van een blog of webshop hoor ik het graag, dan kan ik deze wellicht beantwoorden in een volgende blog.