Ik krijg regelmatig vragen over hoe ik op het idee van mijn webshop Upstream Store ben gekomen, hoe dit proces bij mij is verlopen en of én hoe ik zou kunnen helpen bij het starten van een eigen webshop. In het kader van sharing is caring, en omdat ik het gewoon errrrug leuk vind om hierover te praten, deel ik graag mijn ervaringen met het starten van een webshop. Ook zal ik jullie wat meer vertellen over de valkuilen die ik gaande weg ben tegen gekomen. Ja echt, die zijn er zeker… Wie weet kun jij deze dan vermijden 😉 Good luck!
Het begint bij je concept
Het begint natuurlijk allemaal bij je concept, je idee, je visie. Welke producten wil je gaan verkopen en waarom? Mijn idee, het verkopen van hydrofiele doeken, is an sich niet zo bijzonder. En dat is denk ik ook gelijk les numero uno. Bedenk wat jou anders maakt dan de rest, want geloof me in dit tijdperk zijn er zo veel webshops dat “er tussen uit springen” echt niet zo vanzelfsprekend is.
Zo heb ik via mind mapping concreet gemaakt wat ik verwacht van een webshop die hydrofiele doeken verkoopt. Ik kwam er al gauw achter dat ik het belangrijk vind dat de doeken gemaakt worden van kwalitatief goede en vooral zachte stoffen. En dat ik alleen doeken wil verkopen met kleuren en prints die ik zelf ook echt zou willen aanschaffen. Dicht bij mezelf blijven stond hierin dus centraal.
Het concept leek mij duidelijk, maar voor de zekerheid checkte ik dit ook nog even bij mensen uit mijn omgeving die niet heel dichtbij mij staan en dus objectiever zijn. Trust me, ik weet hoe eng het is om je idee te delen. Bang voor negatief commentaar, iemand die een gaatje prikt in je bubbel. Maar het kan echt geen kwaad om feedback te krijgen en vooral kritische vragen te moeten beantwoorden. Zo kwam ik er na enkele gesprekken achter dat ik Upstream Store helemaal niet wilde beperken tot alleen maar het verkopen van handgemaakte hydrofiele doeken. Ik wilde meer doen met stoffen. Dekentjes, sweaters, shirts. En wie weet in de toekomst nog veel meer andere items!
Wie is je doelgroep nou echt
Als je eenmaal duidelijk hebt wat je wilt verkopen is het ook heel erg belangrijk goed na te denken aan wie je dit wilt verkopen. Of anders gezegd, wie je zo gek kunt krijgen om een bestelling bij jouw nieuwe webshop te plaatsen. Je kunt je doelgroep natuurlijk definiëren aan de hand van demografische kenmerken, zoals leeftijd en geslacht. Maar een doelgroep omvat veel meer dan dat.
In het geval van Upstream Store heb ik in de conceptfase al bedacht dat alles wat ik verkoop dichtbij mijn eigen smaak moet liggen. Ik beeld mij dan ook in dat de groep mama’s waar ik mij op richt lijkt op mij. In de keuzes die ze maken, de winkels waar ze shoppen, de inrichting van hun huis en ga zo maar door. Maar hoe doe je dit hoor ik je denken. Mijn inspiratie haal ik met name uit Instagram en Pinterest. Dagelijks houd ik verschillende mama’s in de gaten (stalk much?!) en check ik bijvoorbeeld hun babykamers. Maar ik kijk ook veel naar de kindercollectie van H&M, Zara en Mango. Ik word heel vaak geïnspireerd door het kleur- en stoffen gebruik in nieuwe kledingcollecties.
De rode draad is je boodschap
Nu je weet welke producten je aan wie wilt verkopen begint het moeilijke werk. Althans, dit is een punt waar ik nog steeds mee worstel: je boodschap. In je hoofd is het allemaal zo klaar als een klontje. Je weet waar je naartoe werkt en hoe je daar gaat komen, maar dat uitleggen aan een ander is een heel ander verhaal. En toch is dat laatste mega belangrijk om je branding op orde te hebben en met name te houden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat in al je marketing uitingen jouw boodschap de rode draad vormt. Vraag jezelf maar eens af wat het is dat jij wilt dat jouw doelgroep over jouw webshop verteld aan hun naasten.
Voor het maken van de boodschap van Upstream Mag (mijn blog, duhhhh) en Upstream Store gebruik ik het boek “Building a story brand” geschreven door Donald Miller. Dit boek neemt je in een aantal stappen mee in jouw eigen verhaal en laat je kritisch nadenken over wat je wilt overbrengen. Het boek zet mij echt aan het denken en laat me ook keuzes nemen die ik tot nu toe bleef uitstellen.
Een goede boodschap is informatief, maar niet saai en enthousiasmerend zonder al te schreeuwerig te zijn. Je boodschap kan nooit een A4tje lang zijn en moet vooral geen extra vragen oproepen. Maar wat is de perfecte boodschap dan wel? Laat ik benadrukken dat er niet één manier is om een perfecte boodschap te schrijven. Het hangt er maar net vanaf welke producten je wilt verkopen en aan wie. Maar als ik dan toch wat tips mag geven, lees dan even de volgende punten door:
- Gebruik geen vakjargon.
- Wat maakt jouw webshop anders dan een concurrent?
- Voor welk probleem biedt jouw webshop een oplossing?
- Bekijk je boodschap nogmaals na een paar dagen. Wedden dat je toch nog wat wilt aanpassen…
Techniek
Nu begint het echte werk: je handel aan de man brengen. Een webshop heb je in allerlei soorten en maten en ik snap dat je daardoor al gauw door de bomen het bos niet meer ziet. Ook kun je nergens op Google vinden hoe veel het maken van een webshop nu echt kost, dus welk budget is dan realistisch? De meest gestelde vraag die ik krijg gaat dan ook over dit punt. Je kunt een webshop beginnen door gebruik te maken van een standaard oplossing of door een op maat gemaakte webshop te laten bouwen. Het verschil in kosten mag duidelijk zijn. Bij een maatwerk webshop kun je al gauw aan tienduizenden euro’s denken en gebruik maken van een standaard oplossing is maandelijks tientjes werk.
Aangezien ik geen geldboom in m’n achtertuin heb staan heb ik zelf gekozen voor een standaard oplossing. Ik maak gebruik van Shopify waar ik tegen een maandelijks bedrag gebruik kan maken van een standaard template met mogelijkheden voor maatwerk toevoegingen. De backoffice van Shopify werkt super makkelijk en dan heb ik natuurlijk ook nog de mazzel dat ik samenwoon met een developer die mij waar nodig technische hulp kan bieden 😉 Ik zou zeggen, maak het jezelf zo makkelijk mogelijk en kies voor een template waar je goed zelf mee uit de voeten kunt en maak het eigen door je content goed op orde te hebben. Mooie foto’s of wellicht een video kunnen al een heel groot verschil maken. En dat je productinformatie on point moet zijn dat hoef ik niet te benadrukken, toch?
Trouwens, wat ik ook heel vaak zie is dat ondernemers blijven perfectioneren en hun webshop niet durven te lanceren. Mijn grootste les is dat je gewoon moet beginnen. Je idee kun je op geen betere manier pitchen door gewoon te doen! Juist zodra je bezoekers krijgt (en hopelijk ook bestellingen ;-)) ontvang je veel waardevolle feedback. Het zijn vaak dingen die je zelf niet had kunnen bedenken die je terug krijgt van bezoekers!
Planning
Als het op planningen aankomt ben ik helemaal je girl. Ik leef voor to-do-lijstjes en het scheppen van orde en rust. En toch lijkt het combineren van een webshop, werkend vanuit huis, met een schreeuwende éénjarige op de achtergrond praktisch onmogelijk. Het nakomen van mijn planning is nu dan ook ineens een uitdaging geworden. Maar goed wie niet waagt wie niet wint dus ik zet me voor de volle 100% in en bekijk per dag wat realistisch is.
Voor Upstream ga ik eens in de zoveel maanden op stoffenjacht. De ene keer met mijn moeder en de andere keer met Borai. Zo’n trip plannen we ruim van tevoren en meestal doen we diverse locaties aan. Op wekelijks niveau zorg ik er samen met mijn moeder voor dat de voorraad handgemaakte doeken en dekentjes wordt bijgevuld. En het verzenden van bestellingen combineer ik altijd met de nodige boodschappen, zodat ook in dit proces zo efficiënt mogelijk wordt omgegaan met de beperkte tijd 😉 Het enige dat er nog wel eens bij in wilt schietten is het bijhouden van de social kanalen van Upstream Store, maar een content planning kan wonderen verrichten.
Getallen
Houd inzicht in je getallen! En daarmee bedoel ik; weet wat jouw doelstellingen zijn als we het hebben over moneyz, bezoekers, klanten die terug blijven komen, social media volgers en de rest van alle statistieken die je je maar kunt bedenken. Vergeet dus niet om een nulmeting te maken op het moment dat je begint en check op een vast moment in de week of maand hoe jouw webshop groeit. Misschien vind ik het bijhouden van die groei nog wel het aller-leukste! 🙂
Samenwerken
En last maar zeker niet least, zoek samenwerkingen op. Vraag om hulp, geef hulp en maak waardevolle connecties met like-minded people. Het starten van een webshop kan eenzaam aanvoelen. Want vaak doe je dit vanaf je zolderkamer all by yourself. Maar gelukkig leggen we steeds vaker makkelijk contact via social media zoals Instagram. Zie je een account voorbij komen waarvan je denkt, die heeft het goed voor elkaar! Stuur gewoon een berichtje met een mooi compliment of wat vragen en wie weet kunnen jullie elkaar dan verder helpen. Zoals jullie inmiddels weten sta ik zelf ook altijd open voor nieuwe ideeën en deel ik graag mijn ervaring en mening met anderen. Dus, heb je een tof idee en ben je op zoek naar een sparringpartner? Holla at ya girl!
Meer weten over mijn carrière move? Lees dan de blog over mijn eeuwige keuzestress met ins en outs van mijn cv en lees ook even de blog over hoe ik voor mezelf ben begonnen while you’re at it!